26 maj, 2011

Näst sista "Dagens bidrag"

Om 19 timmar avslutas Mustaschkampen 2011 och i skrivande stund ligger vi på en klar andraplats, med bara Roberto Vacchi före oss.

Det främsta skälet till att jag anmälde mig till tävlingen var faktiskt att jag ville reta gallfeber på min fru genom att bära mustasch i en månad. Just då visste jag inte ens att man kunde starta en insamling och delta i en tävling samtidigt som man bidrog till att samla in pengar till Cancerfonden. Det fick jag reda på via Twitter några dagar senare och startade då pliktskyldigast en insamling med målet att samla in 100 kr, ett väl avvägt mål då jag själv skulle ha råd att se till att målet nåddes.

Jag skrev om insamlingen på bloggen och sedan spårade allting ur. Idag är insamlingen uppe i 49.000 kr och är den insamling som samlat in näst mest pengar i hela Sverige, borträknat företagsinsamlingar som inte deltar i tävlingen. Räknar man in dom ligger vi femma. Det är inte klokt någonstans, och resan hit har varit precis hur rolig som helst.

Att vinna något pris har definitivt inte varit någon drivkraft under den här tiden, men nu när det är så nära så måste jag ju ärligt erkänna att jag väldigt, väldigt gärna skulle vilja vinna hela spektaklet! Hur häftigt vore det inte att se den här sammanställningen av de senaste årens vinnare?

2007: Stefano Catenacci, Stjärnkrögare
2008: Oscar Sundh, Hockeyproffs
2009: Peter Sandholt, Radioröst på Bandit
2010: Kennet Andersson, Fotbollsproffs
2011: Fasching, Bloggtomte


Så tack alla läsare som gjort det möjligt att jag faktiskt har en reell chans till detta!

De senaste bidragen:

PG Persson. Jag har aldrig träffat PG men vet att det är en fd arbetskamrat till en av mina grannar. Minns jag inte fel har grannen berättat väldigt roliga historier om denne man, men tyvärr är det i så fall det enda jag minns. Så PG kan slappna av. Tills jag träffar min granne nästa gång. Tack PG!

Sedan följer en lång rad för mig okända bidragsgivare, med den sedvanliga brasklappen "namndyslexi" som gör att jag bara kan memorera namnen på medlemmarna i min familj, i bästa fall.

Elin Säfdal

Sofia Arnoldsdotter

Sofiee Ing

Tomas L

Stefan H

Micke J

Jörgen B

Sara


Om jag trots allt känner någon av er så får ni gärna höra av er så jag kan skriva något kul, trevligt, eller väldigt pinsamt om er, lite beroende på humör.

Direct Försäkringar i Helsingborg. Aha! Försäkringsmäklarfirman jag anlitar, och det första företagspaketet till insamlingen. Delägare är en kompis till mig som, för att vara lite allvarlig för en gångs skull, med sin försäkringslösning för mitt företag räddade mig och min familj från ekonomisk ruin förra året när katastrofen inträffade den där dagen i januari. Axel med fru har också varit ett enormt stöd på det personliga planet under den jobbiga tid som följde, och som fortfarande pågår. Tack för att ni finns. På sin fritid äter Axel skinka och försöker lära sig att dricka vin ur en Porró, med minst sagt blandat resultat.

Sedan följer i rask takt sex bidrag från Vibeke. Och hela dagen har jag funderat på vem detta är, för jag har fått för mig att jag sett det namnet i något sammanhang. Kanske som kommentator i bloggen, men hur jag än letar så hittar jag inget. Tack Vibeke!!

Sicily. Jag tror det här är Sicilys tredje bidrag, och nu är även Sicilys Sambo med på tåget. Jag har inte träffat någon av dem, däremot har jag sett Sicilys Sambo på film! Stilig karl såklart. Tack ska ni ha båda två!

Sara W. Me know! Arbetskamrat till min fru. Sara har ett grymt pokerface, vilket jag upptäckte när jag träffade henne på ICA för någon vecka sedan. Inte med en min visade hon hur otroligt komisk hon tyckte min mustasch var, utan pratade på precis som vanligt och undvek skickligt orden "tysk" och "porrskådis" vilket är mer än jag kan säga om de flesta andra jag träffar. Bra Sara! Tack!

Liselotte Sjödin. Nej, känner jag inte. Och hittar därför i vanlig ordning på något, i detta fall den ganska uppenbara kopplingen att Liselotte är syster till förra veckans bidragsgivare Agneta. Tack Liselotte, hälsa syrran från mig!

MW Projektkonsult. En av de mest framgångsrika konsultfirmorna i landet och företagspaket nummer två!

"MW Projektkonsult är ledande inom projektledning och riskhantering, har en stabil plattform på marknaden och är känd i stora delar av Järfälla för sin prisvärdhet, unika leveransprecision och inte minst för den värdeadderande spetskompetens som personalen besitter" säger bolagets enda anställda och grundare, jag själv. Stort tack till MW Projektkonsult, det där var flådigt gjort!

Samuel Bross. En av många favoritgrannar! Flyttade in 1978 när området var nytt och jag var en liten spoling. Samuel gjorde omedelbart en snabb karriär i samfällighetsföreningen och avancerade mycket tidigt till en av få toppositioner föreningen har att erbjuda, den som "lampbytare för föreningens gemensamma lokaler, tex garagen", en position som han innehaft allt sedan dess och skött med en nästan övermänsklig precision. Denne fd(?) journalist är tack vare sin visade lojalitet, och i övrigt mycket trevliga attityd, att anse som närmast en legend här i området Aprikosen. Med 500 kr i bidrag till insamlingen cementerar han nu dessutom denna uppfattning även på internet. Tack Smulan!

Anna KW. Mjaha. Nej, kommer inte på vem det här skulle kunna vara. Ett stort tack för bidraget Anna!

Sisters in high heels. Täby Kyrkbys vassaste modeföretag. Det är inte ovanligt att jag tar en liten omväg på mina motionspromenader och "råkar" titta in här, eftersom dessa två läckra damer har den trevliga vanan att bjuda alla sina kunder på kaffe, hur svettiga de än är. Tack snälla för bidraget!

Så!

Nu ska jag sitta resten av kvällen och fantisera om en vinst i denna mustaschtävling som dominerat mitt liv den senaste månaden. Ha det bra ni också!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Nu är du ju inte vilken bloggtomte som helst utan THE jäkla bloggtomte!
Och därför är jag alldeles toksmickrad nu av att du minsann funderat på mig. Moi!
Och du har funderat helt rätt (naturligtvis). Kommenterar sällan men hjärtligt, men läser och njuter av varenda bokstav ska du veta!
Vibeke

a piece of happiness sa...

Nej jag är ledsen men Agneta Sjödin är inte min syster. Jag är en bloggare som ha följt dig ett tag nu :) LiseLotte

Cilia sa...

Vi bidrar gärna lite då och då.
Semestertips, insamlig till cancerfonden, (vill ju att du skall hålla dig i toppen).....vad blir nästa grej vi ska bidra med undrar man.... *tänker*

Och ja du har helt rätt, sambon är en stilig karl, men vi säger det inte till honom .. han blir så mallig då.

KRAM Sicily

Malde sa...

Tänk vad jag önskar att jag hade ekonomisk möjlighet att låta dig svepa förbi cykelgalningen Roberto Vacchi med god marginal! Men jag håller tummarna för att du ska få in några företagspaket till.

Det är bra med försäkringar. Vi har också haft god hjälp av dem i vår katastrof.

Lycka till!