02 maj, 2011

Bromance på Östermalm

I fredags var jag på Korvafton 2011. Ett väldigt, väldigt efterlängtat spektakel där jag för första gången skulle få träffa mina internethjältar Jocke och Wayne. Korvafton är lite som det låter, man träffas och äter korv och dricker öl. Och eftersom det är första gången man träffas så reder man ut lite vem man är och varför.

Kvällen började på en gräsmatta som heter Gärdet med att herrarna gick igenom upplägget och försökte förklara varför vi drack österrikiskt öl till den ungerska cabanossen när temat för förrätten var just Ungern. Eller om det nu var tvärtom. Jag minns inte hur de räddade situationen men det var något med 1:a världskriget tror jag, men det kändes ändå som en rätt oviktig fråga. De följande timmarna försökte vi bla reda ut vem som kände vem; "Är Linda din mamma?" och "Vem fan är den där Mona?", men vi tröttnade ganska snabbt på tjejer och gick hem till Jocke istället.

Där smorde vi in varandra med brynt vispat smör.

Nej, det gjorde vi naturligtvis inte, vi lagade mat. Och drack lite vin, som förövrigt gav mig tillfället i akt att briljera med mina vinkunskaper genom att spika druvan redan på första sniffen. Jocke och Wayne kontrade omedelbart med att sno ihop den godaste sauerkraut jag någonsin ätit, and I've had a few. Jag lärde mig således att om man fräser grönsakerna lök, bacon, och äpple och sedan kokar det med sauerkraut, buljong och vin så smakar det väldigt mycket bättre än om man låter bli. Vilka mängder man ska ha av vad är hemligt och så kommer det att förbli.

Till detta, för nu var det tyskt tema som ni förstår, åts potatismos och Bratwurst. Och dracks Jäger, tyskt öl och tyskt vin, och en skvätt Rosita till Wayne.

Middagen avslutades med den något udda efterrätten charkuteritallrik, ackompanjerad av en "grappa" från typ Östtyskland. Fantastiskt gott rakt igenom.

Framåt natten gjorde vi också ett besök på den lokala puben för att återvinna en del av den manlighet som gick förlorad när vi städade och diskade efter maten. Detta löstes snabbt genom att dricka stora mängder weisbier. Och ja, sedan åkte vi hem åt var sitt håll. Twittrandes och fnittrandes.

Det var faktiskt länge sedan jag hade så kul.

Nästa jippo kan bli en vinpromenad. Det går till så att man köper två halvflaskor vin var, en till varje ficka, och sedan går man på promenad. Herrarna har redan avverkat Djurgården och Södermalm vid tidigare vinpromenader så nästa tema blir "förort". Högst troligt Stocksund/Djursholm för att titta på hus vi ska köpa när vi blir stora.

Inom kort kommer alltså ett antal inte helt välvårdade karlslokar att gå runt i Djursholm, dricka vin direkt ur flaskan och titta på dyra hus. Bedömd tid innan första polispatrull är på plats: ca 3 minuter.

I can't wait. Tack snälla Jocke och Wayne för en alldeles förträfflig korvafton.

7 kommentarer:

Håkan sa...

Jag är väldigt väldigt avundsjuk på den där korvaftonen. Insmörjning i smör och allt det där. Verkar kul.

XXX sa...

Fräckt med vinpromenader. Och vet du, du låter nästan förälskad när du skriver om dina nya kamrater :-) och det är ju en sån härlig känsla. Inte så ofta i "vår ålder" man träffar folk som man klickar med så där.
Kul!

grindsson sa...

Vinpromenad, det låter trevligt. Får nog samla ihop kamraterna och börja köra det i Enköping också. Även om det inte finns så många fina hus att kolla på.

Malde sa...

Låter som en alldeles underbar korvafton! Fortsätt så!

Tror att du redan vet om detta, men ifall du har missat så varsågod! Såg detta och tänkte på dig:

http://peat.se/2011/04/04/ardbeg-challenge-blir-varldens-storsta-whiskyprovning/

Ulrik sa...

Vinpromenad borde vara något din PT uppskattar?

Raggoparden sa...

Vinpromenad måste testas! Jag har dessutom mycket lägligt fått en tvåhjulig skottkärra i 5--25årspresent. Om man tar med den på promenaden och utrustar sej med en adresslapp om halsen så kommer man inte bort så lätt.

Grönsakerna lök och bacon?

Anonym sa...

Åh, jag vill oxå gå vinpromenad! Alledles precis i min smak av aktivitet.
Både vinet, promenaden och alla fina hus låter som en fantastisk kombo.
Ska införa det i Tallin med alla mina ev nya vänner.
Annars kan väl du o familjen komma o göra mig sällis under promenaden. Risken finns att Estlendarna undrar vad det där är för nån underlig människa från Sverige som går o dricker direkt ur flaskan alldeles allena och tittar in genom alla fönster....
Stor kram Ingela