26 april, 2011

Mail från en kostrådgivare

Man inser att man blivit till åren när man börjar få mail av en kostrådgivare. Kanske kan man också dra slutsatsen att man möjligtvis börjar bli lite småfet här och där.

Att det definitivt är dags att se över kostintaget vet man däremot helt säkert när mailet från kostrådgivaren börjar med "Jisses!".

Det var nämligen hennes reaktion på min redogörelse av hur en normalvecka ser ut, och nu ligger jag som ni förstår riktigt jävla pyrt till. Här gäller det alltså att rädda vad som räddas kan, och jag ska ägna veckan åt att lägga upp förhandlingstaktiken. Gå med på frukost, om hon lägger ned alla krav på ändrade vinvanor. Vägra alla former av bönor och linser ända tills hon hotar med att dra in snuset, osv.

Med lite tur är "Projekt Fasching" tillräckligt komplicerat för att hon inte ska hinna sätta ihop ett mat och motionsschema före fredag, för då står det nämligen "Korvafton med Jocke och Wayne" i min almanacka, och på korvaftnar håller man minsann inte igen med någonting.

Men efter den balunsen är livet alltså slut.

9 kommentarer:

Gagnskullu sa...

Men du kan ju också låta bli att läsa mailen före lördag?
Lycka till när du väl sätter igång så att frun får sova om nätterna.

Hanna sa...

Jag vill OCKSÅ äta korv med Wayne!

XXX sa...

Voijne voijne voijne!
Hur ska det gå?
Glad att min käresta inte är så driftig att han får för sig att kontakta en dietist för min räkning men så sover han ju i en annan lägenhet för det mesta. Kan det vara en idé för din del? Skaffa frugan egen barre så slipper hon störa sig på eventuella snarkningar.

Fasching sa...

Gagnskullu: Utmärkt idé! Kanske drar den ännu lite längre och stannar hemma med låst dörr hela veckan!

Hanna: Så klart du vill, men ställ dig i kön. Och jag kan inte lova något, Wayne är ofta väldigt upptagen med att titta på djur, gå på konserter och sitta på kontor. Han hinner klämma in en korvafton max vart tredje år.

DHT: Ännu en god idé. Hon kanske kan få bo i ditt torp under vinterhalvåret?

XXX sa...

Jo det går bra om frugan tycker att det är ok att gå i ide. Det är liksom inte frågan om att sova utan för bästa överlevnadsmöjlighet försätta sig själv i dvala. Sen behöver du kanske inte berätta att det föreligger problem att få tag i mat för då kanske det är du som hamnar i min stuga.

Charliesprak sa...

Din strategi är bra, men inte tillräckligt bra. Mitt råd blir - byt dietist. Du behöver någon som förstår dig bättre...
Vad jag säger är, att ju mer du pröjsar, desto följsammare blir de;) Så rätt dietist kommer förespråka en massa korv till dig! Och gåslever. Och snus. Ja allt faktiskt.

Anonym sa...

Säg upp dietisten och köp öronproppar till frun, sen kan ni båda njuta av livet - det är ni verkligen värda!

Anonym sa...

Utmärkt dietist.
Detta öppnar möjligheter för Budapestresan - du tar salladsbladet och jag tar köttstycket. På så vis behöver vi bara en portion vilket gör att vi har råd med större o finare köttstycke till mig (och ev 2 salladsblad till dig om du vill slå på stort). Dessutom får jag ett plus i kanten från hustrun.
Farfar

Jonas sa...

Om du gillar att äta i överflöd när du väl äter, så kanske intermittent fastande vore något att prova? Kika i denna blogg av svenska kostgurun Martin Berkhan: www.leangains.com