16 oktober, 2009

Tonfisk och tryffel hjälper mot allt

Ikväll ska jag äta färsk tonfisk med potatismos smaksatt med vit tryffel. Och så ska jag dricka Nebbiolo under hela matlagningsproceduren. På grund av detta har jag varit på gott humör hela dagen. Och detta trots att dagen som vanligt varit fylld av elände som normala dagar får mig att bli vansinnig:

1. På jobbet var jag tvungen att skriva ett ECM. Jag hatar ECM så mycket att jag vägrar berätta vad det är.

Men jag tänkte stilla på min tonfisk och blev helt osårbar. Till och med mot ECM.

2. Den här tanten stod före mig i kön till potatiskartongen. Tanten plockade åt sig 2 kg potatis. En potatis i taget.



Dödade jag tanten? Inte då. Jag blundade bara och visualiserade min lilla flaska med tryffelolja och så gick pulsen ner igen.

3. Nästa tant gjorde också ett försök att få mig på tilt genom att langa fram sina pantkvitton EFTER att hon hade betalat, så kassörskan var tvungen att ringa efter chefen.



Men istället för att bränna ned Coop Forum så frambringade jag doften av en nyöppnad Barolo och min patience-o-meter slog i botten. Jag kunde stått en timme och väntat på den gulliga lilla tanten.

Sedan åkte jag visslandes genom alla Arninges rondeller hem till min älskade lilla fruga.

Detta ser ut att bli en mycket bra helg. Önskar er detsamma.

9 kommentarer:

Ulrik sa...

Barolo. Mmmmm.

kapten Haddock sa...

Trött som ett utsketet päron efter arbetsveckan, sjömannen har dragit på en ny törn, en av katterna protestpissade nedanför trappan när jag kom hem (jag prioriterade mitt eget toabesök framför att rensa kattlådorna. Klart man får skylla sig själv då), allt som visas på TV suger och tja, jag har haft bättre fredagskvällar.... Fundera nyss på om jag skulle förgylla tillvaron med att sätta på en tvättmaskin, kvällen är ju redan sabb, liksom, men jag tro tamejtusan jag fixar lite varm choklad och sätter mig i fotöljen och läser tidiningen! Inte så dumt det heller, när jag tänker efter! Rena terapin, det här!

kapten Haddock sa...

Vem lurar jag?

Den hemska tvillingen sa...

Hur var det, hade inte du en vit månad????

Bara undrar.

Hank sa...

Nu blev jag också glad. Av att läsa ditt välformulerade inlägg. Mer sånt. Fortsätt fota tanter som håller på med dumheter. Det måste bli väldigt tydligt för dem också (att det blir fotade, det blir man inte utan anledning). Då gör du alla oss andra en stor tjänst. Bravo.

Anonym sa...

Kapten Haddock: AAAHAHAHAHA!

Skruttet sa...

ECM = ExtraCellularMatrix i min värld. Håller med om att det inte är något man jublar över.

Tanter. Det bästa är att officiellt bestämma sig för att man gillar dem. Vad som än inträffar. Annars hamnar man rent psykiskt i klimakteriet i förtid.

Fasching sa...

Jag svarade nyss alla som kommenterat, Som vanligt gjorde jag det också på ett intelligent, trevligt, och mycket roligt sätt. Men den kommentaren försvann och nu orkar jag inte skriva om allt. Så ni får helt enkelt tro mig.

Skruttet sa...

Nä, det där funkar dåligt. Du kan möjligen säga "om du tror mig så får du..." (en glass/ ettusentrehundra kronor/ ett långt och lyckligt liv/ tre önsknngar på en gång / gå vidare till GÅ etc) med viss framgång. Men
att bara tro dig sådär utan vidare tycker jag är mycket begärt. Funkar inte på mig.Sorry.