27 oktober, 2009

Fasching intervjuar Ulrik

Till skillnad från Skruttet är Ulrik inte det minsta svår att hitta. Antingen står han i kön till Systembolaget eller så sitter han hemma och spelar poker. Själv hävdar han att han också befinner sig på sin arbetsplats på Electrolux emellanåt, men enligt arbetskamraterna har han inte synts där på väldigt länge. Så jag chansar på kön utanför Systembolaget på Regeringsgatan en kvart för öppning, och mycket riktigt, där står han:

Fasching: Tjena, läget?
Ulrik: Utmärkt, jag mår som en Bordeaux-primör! Frisk, kanske något sluten doft av cassis, läder och blyerts. I smaken känner jag mig lite aggressiv, med klara drag av läder och gräs och rejält sträv mot slutet.
Fasching: Vad konstigt du pratar.
Ulrik: Det är vinlingo.
Fasching: Jo, fast nu pratade jag ju inte om vin.
Ulrik: Vinlingo funkar överallt, det är ett globalt språk som alla förstår.
Fasching: Är du helt säker på det?
Ulrik: Ja, utom när man ska försöka säga något gulligt till flickvännen.
Fasching: Inte?
Ulrik: Nä, försökte det i förrgår. Det började faktiskt rätt bra när jag jämförde henne med en Gewurztraminer. Doft av rosor, honungslen, och definitivt mer åt det söta hållet än det sura.
Fasching: Men det där lät ju bra!
Ulrik: Ja, men sedan gick jag över till Cabernet från nya världen och råkade kalla henne insmickrande, med en ton av gödsel i doften.
Fasching: Aj då.
Ulrik: Ja, och när jag försökte rädda upp situationen med en Baroloreferens så gick det riktigt åt helvete.
Fasching: Du menar väl inte att...
Ulrik: Jo. Men vad fan, "fet kropp" är ju en komplimang!
Fasching: Till ett vin ja, men kanske inte till en slank flickvän?
Ulrik: Nej, jag märkte det.
Fasching: Nåväl, annars då?
Ulrik: Får jag komma med ett litet tips om vin?
Fasching: Kan vi inte snacka lite poker istället?
Ulrik: Självklart, hur går det för dig?
Fasching: Äh, vi fortsätter med vin istället.
Ulrik: Ok, här kommer mitt tips: Om vinkällaren är full kan man lagra vin i frysen.
Fasching: I frysen??
Ulrik: Ja, vinflaskor ska lagras mörkt, liggande, och i ett jämnt tempererat utrymme.
Fasching: Ja, fast inte i minus 18 grader va?
Ulrik: Det är lugnt, jag har en frys från Electrolux. Den har inte funkat på flera år.
Fasching: Aha.

Ja, och sedan öppnade Systembolaget och Ulrik försvann in bland hyllorna.

Slutligen, som en hyllning till Ulrik, besök gärna Box Experience, han hävdar nämligen att han har intressen där. Varje gång ni klickar på länken så bjuder han mig på ett glas vin. Eller borde göra i alla fall.

Next stop: Mymlan. Som jag definitivt inte känner. Så det dröjer, måste göra grym research först. Men hon har humor, det har hon lovat.

4 kommentarer:

Ulrik sa...

LOL. Ibland är du så rolig att jag nästan tror din fru skriver åt dig.

Speciellt det där med Electrolux inte fungerar var lysande humor. Vad får du allt ifrån?

Men hur går det med pokern?

Berry sa...

Jag tror inte att han vill prata om det, verkar lite känsligt.

Du måste säga det med en bra klang.

Exempel: Men Fasching, Hur går det med pokern? Jätte bra, eller hur?

På det sättet kan han nästan bara säga att det går bra.

Värt ett försök.

Ewa sa...

Som sagt Hur går det med pokern? Vicken fin ide med Elektroluxfrysen. Kommer till nytta då!!!

JP sa...

Roligt sa Bull! Lyckats fånga Ulrik bättre än han är i verkliga livet!