26 oktober, 2009

Fasching intervjuar Skruttet

Dags för premiär på min serie av läsarintervjuer! Hoppas ni gillar det! Jag går ut stenhårt med en exklusiv intervju med självaste Skruttet, läkarpoeten i Norrlandsexil ni vet.

Skruttet var minsann inte lätt att få tag på, men till slut hittade jag henne i världens definitiva ände: längst inne i ett studentbibliotek i Umeå. Motvilligt sliter hon sig ifrån tegelstenen "Så funkar du" av Joe Kaufman, som är det sista hindret innan den hägrande läkarexamen.

Fasching: Hej! Vad trevligt att du kunde ta dig lite tid för det här!
Skruttet: Tid är som en glasorm, som slingrar sig runt tystnaden som fyller våra liv, och endast tomten är vaken.
Fasching: Va?
Skruttet: Tid! Tiden är människornas fåfänga försök att fånga in evigheten, att försöka fängsla det ogripbara genom att tilldela det måttenheter, som på ditt armbandsur där.
Fasching: Men jag har ju inget armbandsur?
Skruttet: Bildligt talat naturligtvis.
Fasching: Jaha, ok. Ähm.. Då ska vi se. Hur trivs du i Umeå?
Skruttet: Inget vidare faktiskt. Det saknas en mycket viktig detalj häruppe, något som jag längtar efter varje vaken sekund.
Fasching: Mmm, Knyttet ja.
Skruttet: Visst fan, ja han också såklart. Jag tänkte snarare på min mors gamla Monarkcykel. Nu tvingas jag åka omkring på en vinglig Crescent som jag köpte billigt av en patient som hade brutit lårbenshalsen. Att cykla på den till sjukhuset varje morgon utan att bli ihjälkörd är en utmaning i sig.
Fasching: Aha! Utmaning! Minns du möjligen att du utmanade mig i bicepscurl för ett tag sedan?
Skruttet: Naturligtvis. Kolla på den här!
Fasching: Jösses, när bröt du armen?
Skruttet: Va?
Fasching: Du har ju gipsat hela överarmen!
Skruttet: Jag har fan inte gipsat någonting, mina överarmar ser ut så här.
Fasching: Herregud.
Skruttet: Exakt, hem och träna nu.
Fasching: Absolut. Men du, tack för intervjun det var ju trevl...

Men Skruttet har redan dykt ned i boken igen, intervjun är slut.

Nästa vecka, nytt offer. Undrar om inte Ulrik ligger lite risigt till? Sen har jag funderingar på att låtsasintervjua Mymlan också men jag vet inte om jag vågar. Men hon har väl humor, visst?

7 kommentarer:

Skruttet sa...

Ibland hör man ju om reportrar som liksom spetsar till det lite, så att den intervjuade inte riktigt känner igen sig när han/hon bläddrar fram tidningsuppslaget och läser om sig själv. Men du är inte som andra, Fasching. Du framställer verkligheten som den verkligen är, ord för ord. Storartat!

Jag tackar och bockar för uppmärksamheten! Är jag känd nu?

Fasching sa...

Skitkänd! Bland mina 100-tals läsare, och det är ett jävligt coolt gäng ska du veta!

Grattis!

Magnus sa...

Så, du saknar monarken mer än Knyttet. Minsann. Och aldrig har jag väl hört dig använda så många svordomar heller. En ny bild växer fram.

mymlan sa...

Jorå. Humor finnes.

kapten Haddock sa...

Hahaha, lyckas du få nåt gjort på jobbet öht?

Ulrik sa...

Inte bara extremkonsult utan även en journalist. Jag har hört att folk ber att få se sina citat innan publicering, men sådan kanske inte ska hindra processen.

Om jag skulle bli intervjuad så skulle jag givetvis känna mig hedrad. Jag har lite stressigt nästa vecka, så du kan väl tänka på det när du sitter och funderar på vad jag skulle svarat.

Skruttet sa...

Oh no, Knyttet can't handle the truth!