05 oktober, 2009

Sign me up!



Kan man köpa biljetter på de där DB-tågen redan nu? Är det lång kö? För jag är fan beredd att tälta för att få tag på dom.

Jag njuter i detta nu av SJ:s service, på väg till Linköping för femtielfte gången. Ägnade första halvan av resan till att försöka få internet att fungera men gav till slut upp och frågade konduktören (utan minsta hopp om att han skulle ha en aning) om det möjligen var något fel på den nyinstallerade hypersnabba internetuppkopplingen som jag kunde läsa om i SJ:s egen (skamligt usla) tidning Kupé.

Men han visste! "Det ligger nere, men IT-killarna har jobbat på det sedan vi lämnade Stockholm, så det är nog uppe om några minuter".

Jaha, vad bra! Och interkomsystemet är också paj eftersom man inte meddelat oss resenärer-på-gränsen-till-nervsammanbrott denna information? Typ "Internet funkar inte, so don't waste your time trying"?

Enligt Aftonbladet blir konkurrensen mördande när SJ:s monopol upphör nästa år. Hur då? Det finns ju inget att konkurrera ut? Jag skulle personligen kunna konkurrera ut SJ genom att erbjuda alla Linköpingsresenärer skjuts i svärmors skabbiga Audi, och låta de surfa på mitt mobila bredband från Telenor. Om nu det mot förmodan skulle funka nån gång.

Men lagom till Norrköping var internet uppe! Så nu har jag en halvtimme på mig att läsa mail. Eller hade, i vanlig ordning så fastnade jag på bloggen. Och det kan inte ens SJ lastas för.

Eller jo, det kan dom fan. De jävlarna.

8 kommentarer:

Osloskånskan sa...

"Tysk lyx" är svårt att säga fort.

Anonym sa...

Det stavas "lyx-problem". Luta dig tillbaka i sätet, läs en bok eller sov en stund vet jag. Hur jobbigt kan det vara???

Hon i Bryssel

kapten Haddock sa...

Snacka om att överdriva! Någon tysk lyx (är det en oxymoron?) behövs inte för att konkurrera ut SJ, som Fasching så mycket riktigt påpekar i sin lilla analys över vad som skulle kunna vara bättre. SJ suger elefantpung.

Nu ska jag komma med ett tips från coachen: kolla in www.banverket.se innan ni ska åka tåg. Där kan man nämligen se om tåget är försenat eller var det befinner sig (om man nu inte åker från avgångsstället). Asbra tjänst! Ska man hoppa på tåget på tex Hallsberg kan man se om tåget ankommit och avgått på rätt tider på alla föregående stationer från Götet. Har SJ denna tjänst på sin hemsida? Länkar SJ till Banverket? Nope, nicht, nej, njet. Pappskallar.

Stefan sa...

Word! Man kan nog skylla vad som helst på SJ. De är alltid skyldiga till något. Lallarbolag.

Skön blogg du har :)

Fasching sa...

Oslo: Tysk lyx är nite bara svårt att säga fort, hela begreppet är svårt att ta till sig faktiskt. Finns tysk lyx? Vill man ens veta vad det är?

Bryssel: Sov själv med en puls på 165 så får du se hur lätt det är.

Haddock: Om inte jag minns fel så har du varit insyltad i Banverkets verksamhet på ett eller annat sätt? Haddock-Banverket-SJ-Pappskallar. Haddock-Pappskalle. Känns logiskt.

Stefan: Det tog ett tag, men till slut begrep jag vem du är. Kul att höras av!

Fasching sa...

"Inte" är rätt svårt att skriva fort.

kapten Haddock sa...

Fel! Jag har varit insyltad med DB på ett eller annat sätt. Lyx-tyskarna, liksom. Någon som slagit upp ordet oxymoron än så vi kan höja den här bloggen ett par snäpp upp på den intelligenta skalan?

Anonym sa...

私は日本語を一ヶ月習っています。 [url=http://ci2s.org/viagura.htm]バイアグラ 個人輸入[/url] バイアグラ