12 oktober, 2009

Svärmor vs. Vägverket

Ok, var börjar man...

Rent logiskt (det är för övrigt enda gången det går att använda det uttrycket i den här texten) började allting med att man byggde Norra Länken. Ett utmärkt initiativ som bla förkortade min restid till jobbet i Kista med minst en halvtimme i vardera riktning. Men det var när den nya länken skulle korsa den likaledes nybyggda Arningeleden som det gick lite snett.

Grundtanken ser ni nedan, en bild från Google Earth som visar hur det egentligen var tänkt att dessa två leder skulle korsas.



Norra Länken kommer ur tunneln från vänster och fortsätter till höger mot Åkersberga, och Arningeleden kommer uppifrån Vallentuna och ned mot (systembolaget i) Arninge. Som ni ser löste man korsningsproblematiken med en rondell.

Men riktigt så enkelt var det inte, för någon kom på att rondeller bara funkar på lite mindre vägar med lägre hastigheter än de som kunde förväntas på Norra Länkens tvåfiliga motorväg. En bra upptäckt, om det inte var för att rondellen redan var byggd och hela rasket klart för invigning.

Och det är här Vägverket sätter sig ned och funderar på en alternativ lösning. En lösning som blir startskottet för min Svärmors, förmodade, livslånga protestaktion mot nämnda verk.

Jag kan hålla med om att lösningen inte blev helt bra, eftersom rondellen byttes ut mot tre rondeller OCH en planskild korsning. Det ser faktiskt inte klokt ut, mitt ute i skogen norr om Stockholm, tornar en trafikkarusell värdig en amerikansk storstad upp sig. Inte helt optimalt, och antagligen riktigt jävla dyrt för oss skattebetalare.

Nu reagerar väl de flesta skattebetalare på ungefär samma sätt, man skakar lite förvånat på huvudet första gången man passerar eländet, men sen är det bra.

För alla utom Svärmor.

Hon surnade till på riktigt och började ruva på en plan för att hämnas denna inkompetens, någon gång måste man ju faktiskt säga ifrån. Till slut kom hon fram till att om nu vägverket byggt TRE rondeller för att hantera EN korsning så är det väl meningen att man ska använda alla tre? Varje gång man passerar. Varför har man annars byggt tre rondeller?

Det lite tjockare strecket i bilden nedan försöker beskriva den av vägverket föreslagna vägen från Vallentuna till Sollentuna. Vänster i första rondellen och sen höger ut på Norra Länken.



Den andra betydligt längre varianten är Svärmors protest-variant, och innebär höger i första rondellen, upp på bron mot rondell två där hon svänger vänster för att sedan ta vänster även i den tredje rondellen för att slutligen och äntligen komma ut på Norra Länken mot Sollentuna.

Så här gör hon alltså VARENDA gång hon åker den här vägen. Och bredvid sitter Svärfar och skrockar kärleksfullt åt hennes envishet.

Not.

Han blir, naturligtvis, fullständigt GALEN. Dels för att hon aldrig ger sig, och dels för att han antagligen inte riktigt förstår på vilket sätt Vägverket lider av att han tvingas åka genom tre rondeller så fort han ska någonstans med sin sambo.

Tidigare uppstod en högljudd diskussion varje gång de var ute och åkte i dessa rondeller, men numera infinner sig bara en bister tystnad när de närmar sig korsningen. Svärmor förbannar tyst alla inkompetenta idioter på Vägverket när hon rattar sig genom rondellerna, och Svärfar sitter lika tyst och knaprar på blodtryckssänkande piller, för att överhuvudtaget klara livhanken kan jag tänka mig.

Jag tycker hela upplägget är oerhört komiskt, så länge jag slipper åka med.

Heder åt Svärmor som aldrig låter sig kuvas av korkade myndigheter, och heder åt Svärfar som ännu inte dödat någon.

13 kommentarer:

Pillargontanten sa...

Go for it svärmor, är man stöning så är man! Och all heder åt svärfar som sagt!
Vägverket???
Säg till dem att flytta till Värmland, här har vi knappt sett en plankorsning....

Ewa sa...

Kör hårt svärmor. Här kan vi knappt köra i rondeller heller :O)

Ulrik sa...

Sjukt roligt.

Den hemska tvillingen sa...

Helt underbart. Jag hoppas att hon ALDRIG slutar och att detta leder till att Vägverket får gå ut och göra offentlig avbön för sitt kvalificerade slöseri med skattemedel.

Anonym sa...

Det är morsan det! Kärlek!

Melker sa...

Hahaha...fantastiskt!!

Therese sa...

Lysande!

Kvistlena sa...

Tack för dagens hjärtligaste skratt :)
Kan inte låta bli att tänka på min kamrats mamma som alltid körde på fel sida i en viss refug. Varje gång skämdes min kamrat och sa
- Men mamma...
Och fick till svar
- Ja dom hittar på så mycket dumt!

Skruttet sa...

Underbart! Får nästan lust att åka på rondell-sightseing!

kapten Haddock sa...

Varför är jag inte förvånad? Jag kan bara återigen konstatera att era tre ungar kommer att bli supernormala.

Christian sa...

Åker dagligen i dessa omnämnda rondeller, men har aldrig provat den alternativia färdvägen... Man kanske skulle prova det någon dag?

Fasching sa...

Christian: Gör det! Ju fler som protesterar på detta sätt desto större chans att vägverket... nej kanske inte.

Anonym sa...

Hela inlägget är så roligt så jag tänkte först inte bemöta det! Men är man irriterad på något så.... Sanningen är den att jag ALDRIG använder mig av rondellen, som inte borde finnas, den mitt i Norrortsleden. Jag kör precis så som alla borde köra. Vem som bestämde, när man väl insåg att det borde vara en planfri korsning, kunde väl ha tagit steget fullt ut och rättat till ALLA misstag. Och ja, Boman är beundransvärd, men numera är vi alldeles tysta när vi närmar oss den omskrivna "korsningen" och börjar inte prata förrän den är passerad. Kram/Svärmor