28 augusti, 2009

Sugen på en 50-taggare?

Idag på förmiddagen fyllde jag 51 år. Inget sensationellt i det i och för sig, om det inte var för att jag var 45 när jag klev in på gymet.

Min Body Age är alltså 51 år. Jag misstänkte nästan nåt sånt när S efter att ha granskat datorskärmen sa "Ja, ja, jag har sett värre". Testerna började bra, blodtryck och vilopuls var faktiskt hyfsat ok. Det var när musklerna skulle testas som jag åldrades. Och flexibilitetstestet. Det testet gick inget vidare, för att göra århundradets understatement.

Så nu har min personliga tränare 6 år att jobba bort från min kropp. Intressant, och det ger mig lite perspektiv på begreppet "knepiga projekt". Jag önskar S all lycka med detta.

Frågan är bara hur man föryngras i den här processen. Om jag nu är en otränad 51 åring, går man med träningens hjälp först ned till att bli en tränad 51-åring för att sedan bli en otränad 48-åring och sen en tränad 45-åring osv? Eller går det i takten otränad 51 åring - tränad 56 åring - tränad 51 åring etc? Känns som vägen till den där finniga 17-åringen är rätt lång ändå. Och vilken satans helvetes tränad 17-årig det skulle vara! Jag tror jag lyssnar på Den Hemska Tvillingen och rundar av träningen runt 40-årsstrecket. Man ska ju inte överdriva.

Avslutade för övrigt med att göra biceps hantelpress för att känna lite på utmaningen. Jag räknade inte så noga men jag tror att jag klarade 800 st med 10 kiloshantlarna. På ett ungefär. Per biceps.

Nu har jag precis tänt grillen, med en dyr jävla Grappa i handen, och jag har väl aldrig varit värd en Grappa så mycket som idag. Och imorgon ska vi på kräftskiva till Kungen av Småland, och det kan gå hur som helst. Eller nej, det kan det inte. Det kan bara gå åt helvete faktiskt. Och gör det det så är jag antagligen värd det också.

Hörrni, ha nu en riktigt överjävligt trevlig helg för det tänker jag ha. Och tack för att ni läser och kommenterar, det gör mig mycket glad.

11 kommentarer:

Gremlo sa...

Det blir så där när man smörar för befintliga läsare, smörjas de som smörjas bör. Du vet ju hur man gör. Snart petar du ner Kissie och Blondinbella från pallen. Kram och ha en bra helg!

Den hemska tvillingen sa...

Ja du har ju några hästar hemma ändå, även om jag tvivlat vid några tillfällen.

Tänker också passa på att äta kräftor i morgon och vara så jävla vanvördig att jag blandar dem med vitt vin (av god kvalitutta) OCH hemkryddad nubbe.

Ha det gott.

Kapten Haddock sa...

Själv hällde jag upp ett stort glas Rosé, tände ett par ljus, och mikrade en högst oklar matlåda jag fann i de dunklare och mer bortglöma regionerna av frysen och firade i min ensamhet (för sjömannen är förstås på jobbet) att jag precis avslutat 2,5 års pendling till Mars.

Osloskånskan sa...

Heeeyyy! Gratulerer med dagen! Ha en förträfflig helg!

Markattan sa...

Det var som fan! Grappa va?
Ja då måste man ju framföra sina gratulationer. Till både det ena och det andra faktiskt.

Markattan,

Articuno sa...

Jag läste lite fel och trodde för ett ögonblick att du tände grillen med grappa. "Nu har Fasching på tok för mycket pengar", hann jag tänka för mig själv.

Vi ses ikväll!!

Hank sa...

Flexibilitetstest. Mina leder låser sig och ställer till besvär redan när jag läser ordet. Vore flexibilitetstestet en maskin skulle den gå sönder i någon form av explosion om den utsattes för min kropp. Jag kommer aldrig att kunna göra det du gör nu. Det skulle inte min kropp tillåta.

Och den där S känner inte till Kungen av Småland och vad en kräftskiva där innebär, antar jag. Vad är motsatsen till fitness?

Lycka till med ditt träningsprojekt och din resa mot ett sundare body index.

Anonym sa...

Men det är väl egentligen inget fel med att vara 51??? Eller har din evigt unga och snygga fru synpunkter på det? Hon borde ju vara 16 fortfarande, så mycket som hon håller igång.
Jaja,du har ju lyckats komma igång och röra på "dö-fläsket" förut så du lyckas med all säkerhet igen. Satsa på att bli en vältränad 50-åring. Det kanske du har hunnit bli lagom tills du fyller 50. Då är du ju liksom ikapp.

Lycka till!
/Hon i Bryssel

Skruttet sa...

800 stycken? Tillåt mig tvivla... men 10 kg är iosf rätt lättviktigt. Jag anser mig fortfarande ha övertaget, särskilt med tanke på dagens avslöjanden!

Fasching sa...

Tack ska ni ha, lyckönskningarna både sporrar och, viktigare, hindrar mig från att banga ur. Vilket är planen med att babbla till höger och vänster om min träning.

Förreseten läste jag att Madonna är 51, bara så ni vet.

Skruttet sa...

Jo men Madonnas fysiska ålder är ungefär 13.