13 september, 2009

Fasching löser "de, dem, dom"-mysteriet

Ja det är ju naturligtvis inte jag som har löst det, det tror jag alla förstår, men jag har hittat någon som vet hur det funkar, OCH som kan förklara så att jag förstår! Eller ja, "förstår" är kanske ett för starkt ord i sammanhanget, men jag vet åtminstone hur jag ska göra.

De, dem, dom-mysteriet har jag försökt lösa tidigare, men lade ner utredningen när jag insåg att jag behövde lära mig vad en preposition är och Wikipedia berättade för mig att "prepositioner är adpositioner som placeras framför de nominalfraser för vilka de anger funktion i en sats. Nominalfrasens roll kan också innehas av nominala bisatser."

Efter den förklaringen tyckte jag inte det var så viktigt med prepositioner längre, och använde ful-lösningen "dom, dom, dom" istället, vilket faktiskt är språkligt godkänt för oss som har det lite svårt att begripa saker.

Men ikväll såg jag ljuset på Valteregos blogg. Jag löste alltså ett språkligt mysterium genom att läsa en pokerblogg. Oddsen på det tack.

Hursomhelst, Valterego förklarar det så här istället:

Det finns emellertid ett enkelt trick för att kolla om det är "de" eller "dem". Byt ut ordet mot "Vi"; låter det bra ska det vara "De". Låter det konstigt, testa med "oss", i så fall ska det vara "dem". Exempel: "Dom skulle gå ut i skogen, men någon stoppade dom". Första "dom" i texten funkar att byta mot "vi", men inte "oss", andra tvärtom. Det vill säga: "Vi skulle gå ut i skogen, men någon stoppade oss". Alltså är det korrekt att skriva: "De skulle gå ut i skogen, men någon stoppade dem".

Med detta blev söndagen en mycket bra dag. Återstår för mig att försöka komma ihåg det här till imorgon.

Men tills dess tänker jag hävda att min IQ nu är återställd till mer normala nivåer.

3 kommentarer:

Osloskånskan sa...

ja herreguden! tack så mycket. kvällen räddad.

Markattan sa...

Bra där. Att lösa gåtor om söndagskväll tyder på viss IQ-nivå

Markattan, stundom positiv

Den hemska tvillingen sa...

"Men tills dess tänker jag hävda att min IQ nu är återställd till mer normala nivåer."

Och det är?