18 maj, 2010

Ljuvliga grannar

Enligt expertisen är det inte ovanligt att sådana som jag plötsligt får ett stort behov av att röja upp i sitt hem. Inte nödvändigtvis Linus saker, det känns alldeles för tidigt, men allt annat. Hobbyrummet i källaren som är fullt med bråte från golv till tak brukar hemsöka mig emellanåt. Problemet med hobbyrummet är att Linus hade en massa grejer där också, så det måste vi vänta lite med.

Men garaget! Det som så oskyldigt började med att vi råkade ställa några byråer där för några år sedan galopperade givetvis iväg och resulterade i ett garage fullt med allt från rostiga cyklar till överblivna kakelplattor. Bilen har inte fått plats på flera år, och den senaste tiden har jag plågats (på riktigt plågats) av den jobbiga situationen att känna ett enormt behov av att röja upp samtidigt som jag helt saknar initiativkraft att ens öppna garageporten.

Men idag, efter ännu ett energigivande besök hos Louise, fick jag för mig att jag nog hade kraften att åtminstone klippa min gräsmatta. Och gräsklipparen står i garaget så jag var så illa tvungen att öppna den där garagedörren ändå. Och det var då de slog till, grannarna.

Jag har tidigare skrivit om lyhördhet och helhetslösningar om man vill hjälpa till, och det var precis det de ville och gjorde. "Här är bilen och där står släpet, nu kör vi."

Så nu sitter jag här, med ett tomt garage och en själ ren som en nybastad finne.

Ett orosmoment mindre, och grannar värda guld. Två viktiga saker i mitt liv just nu.

17 kommentarer:

Anonym sa...

Härligt med grannar som bryr sig, och visst är det skönt när man fått röjt undan lite....

Kram

Rigmor sa...

Och allt som oftast slår det en, vännerna finns närmare än man tror...

Monica sa...

*lycka * skönt och bli av med en massa saker

Ewa sa...

Underbart med såna grannar :O) Kan det ha varit tanköverföring? Eller har dom sett ditt garage?
Hur som helst, jag önskar att jag också hade ett städat garage, bod, uthus. För att inte tala om huset jag/vi bor i. Men nästa vecka har lilltösen min lovat att komma hit o städa boningen.
Kram

Anonym sa...

Hur blev det med gräset då?

:-)

Fasching sa...

Ewa: De har garageplatsen bredvid så de har sett det...

Anonym: Tror du inte på fan att de klippte det också. Som en extrabonus liksom. Suveräna människor!

XXX sa...

Gott!

B i t t e sa...

Det är riktigt god grannar det! Handlingskraft och gemenskap i skönt giftermål :-)

Markattan sa...

Tänka sig, att du har grannar som får mig att gråta. De lever tydligen också efter devisen "man ska vara snäll", och det kan ju få den mest hårdhjärtade gråtmild!

Markattan, som smält smör i hjärttrakten

erica sa...

*ler* dina härliga grannar har kanske tjuvkikat i faschings manual här på bloggen! Hihi!

Helt underbar läsning, dina grannars agerande lade sig som ett rosa lyckofluff runt mitt hjärta!

Allt gott till dig o de dina!
Kram, e

Melker sa...

Guu' vilka underbara grannar ni har!!
Kram

Sara T sa...

Vilka underbara grannar! Blir så glad när jag läser att ni har så många runt er som verkar ta hand om er på bästa sätt!

Familjen Simonsson sa...

Åh, kan man få låna dem?

karibien sa...

Vilka underbara grannar!

Det är precis så här det är. Ett "måste" eller ett "borde" kan gnaga hål i maggropen på en. Uppgiften tycks helt oöverstiglig att ta itu med, men så fan om man orkar be om hjälp heller.

Förresten är du underbar själv också, som orkar sätta ord vad du, vi, som står mitt i sorg och elände behöver!

Anonym sa...

Najs :) Kram Nina och Kenni

Anonym sa...

Underbara grannar!

Och underbara du som så tydligt skrev på din blogg om vad du behöver. Så mycket lättare det blir för alla när man vet var man har varandra.

"I stunden prövas vännen" (eller grannarna!)

Lina

Helena sa...

Medmänsklighet gör mig varm, och jag är så glad för er skull att ni har så fina människor i er närhet... Tack för att du delar med dig!