03 februari, 2010

Ok, Yoga



Begravningen närmar sig, och jag försöker fajtas med de demonerna så gott jag kan. Så jag skriver ett inlägg om yoga istället för att plåga både er och mig med ord om hur jobbigt det kan vara emellanåt.

Fantasier är ofta värre än verkligheten, och det gäller även fantasier om hur det är att köra ett yogapass. Upptäckte jag igår. För det var nog ändå hyfsat normalt ändå får jag säga. Fast då måste man i och för sig tycka att det inte är alltför onormalt att stå som en hund, andas bak i svalget och sedan hälsa på solen. Men eftersom allt är normalt numera så kändes inte det där speciellt udda det heller.

Resultatet var väl sådär, det var bra för både kropp och sinne, men jag är nog lite besviken på den där solen. Jag hälsade på solen säkert tio gånger igår, men det hjälpte ju inte, det var lika svinkallt när vi åkte därifrån som när vi kom.

En annan sak jag lärt mig om yoga är att det kan vara bra om man är vig. Det blir lite lättare att inta de rätta yogaställningarna då tror jag. Smidighet och flexibilitet i muskler och leder är bra egenskaper här, och jag må ha många goda egenskaper men inte just de två.

Statliga myndigheter är smidigare än vad jag är.

Men det gick! Jobbigt, mycket jobbigare än jag trodde, men skönt efteråt precis som med all annan träning. Och Ia fick bara ett enda skrattanfall under passet vilket jag tolkar som en godkänd insats från min sida. Hon påstod dessutom att hon skrattade MED mig och inte ÅT mig. Men jag vet inte, kan man skratta MED någon som inte själv skrattar?

Hursomhelst. Det var bra och välgörande. Tack Carola för instruktioner och tålamod. Och för att du inte skrattade vare sig med eller åt mig. Åtminstone inte så jag hörde.

30 kommentarer:

Sassicaia sa...

Av bilden kan man konstatera att Yoga utföres barfota. Trodde för ett ögonblick att hon helt enkelt stannat och tagit av skorna för att fästa ett nytt Compeed.

Ja Du Martin, om verkligheten och min fantasi är i närheten av varandra, så skulle jag betalt mycket för en plats på läktaren i går och jag är övertygad om att din koncentration på "poserna" gjorde att Du bara hörde det enda skratt som Ia inte kunde svälja. Det fanns nog ett antal till som gjordes i mjugg. Har Du förresten Carolas mobilnummer.....

Mr Elway sa...

Oerhört imponerade av er styrka i familjen.

Oerhört imponerad blev jag ärev av ditt Cheesecakerecept du hade för ett par månader sedan. "Bästa cheesecaken någonsin" var bara ett av berömmen för den.

Ulrik sa...

Martin, jag har pratat med utvecklingsavdelningen för dammsugare. De påstod att de inte direkt hade några planer på att utveckla skydd mot uppsugning av kanariefåglar för dammsugare. De sa något om att målgruppen var för liten. Konstigt.

Du får helt enkelt be svärmor vara lite försiktig.

Anonym sa...

Du är ganska rolig måste jag säga !

Förtvivlad sa...

Jag känner er inte men har tänkt på er varje dag sedan olyckan. Undrar hur ni har det, hur ni gör för att gå vidare.

I förrgår tog min vän sitt liv. Helt plötsligt, helt oväntat, från ingenstans. Jag vet inte hur jag ska ta mig igenom det, jag vet inte hur familjen ska ta sig igenom det. Det känns helt overkligt och förjävligt! Tankarna snurrar runt i skallen men kommer aldrig fram till något.

Din blogg ger mig i alla fall styrka och hopp! Du verkar vara en helt fantastisk och stark människa!

Styrkeramar till er familj!

Fia sa...

"Statliga myndigheter är smidigare än vad jag är."

Nej tyvärr käre Fasching, det är inte möjligt. Jämfört med Försäkringskassan är du vig som en katt, jag lovar.

Anonym sa...

Haha vad underbart det var att läsa en text som faktiskt fick mig att skratta mitt i allt det jobbiga.
Kramar till dig Martin, och hälsa Ia jättemycket från mig!!

Sara O

Fasching sa...

Förtvivlad: Ja, vad ska man säga. Jag vet inte hur man gör, det är bara att ta dagarna som de kommer och försöka att inte vara rädd för sig själv. Självmord kanske är ännu mer komplicerade att hantera kan jag tänka mig. Du bör definitivt prata med en kurator/psykolog, det hjälper oss (och andra omkring oss) otroligt mycket. Hoppas du snart är på banan, det kan ta lite tid säger de som vet, så ha tålamod!

Camilla sa...

Tack för att du delar med dig!

Idag log jag när jag läste ditt inlägg! :)

XXX sa...

Kan bara instämma i Fias kommentar, så korrekt och riktigt.

Maria sa...

Haha, det där med att skratta MED istället för skratta ÅT har jag också hört många gånger. Min man har ett flertal ggr sagt det till mig...så nu har jag också börjat ta till det. :-)

Kram Maria

Markattan sa...

Tänk va, att du inte är smidigare än så, det hade jag aldrig kunnat ana. Å andra sidan är det så mycket man inte kan tänka sig.

Markattan, är glad att ni tar hand om er

Osloskånskan sa...

Gjorde du den positionen?

Sandra 17 år sa...

Rädsla inför en begravning, där har vi något som jag verkligen vet hur det känns.
Jag var precis som du, jätterädd och det var inget jag ville delta i. Men jag ångrar inte en sekund att jag gick. Så jobbigt som det än var så var det jätteskönt. Det blir så bra när man har fått vara med och bestämma musik och texter som man känner är fina eller har betydelse. Det blir så personligt.
Vi i vår familj försökte se mormors begravning som en fest. Det låter illa, det vet jag, som att man firar. Så menade vi ju så klart inte, utan att det skulle vara ett tillfälle där alla som älskade mormor fick samlas och dela sina minnen och ta farväl. Och det blev helt otroligt vackert, ett perfekt avslut som jag kommer minnas resten av mitt liv!
Förstår verkligen hur det känns men hoppas att du kan finna i alla fall lite tröst i det här!
Ta hand om dig och din familj!

Anonym sa...

Nu har jag suttit här och skrivit in en kommentar flera gånger, men sen suddat ut det. Har bara blivit massa blaj.. Så nu nöjer jag mig med att skriva att jag sörjer med er, och att jag hoppas att ni tar er igenom det här! Stor kram till alla er!

Fasching sa...

Oslo: Jag tror det, det känns så i kroppen idag i alla fall.

Mångmamma sa...

Tittar förbi och ler med dig idag.
Trots all sorg där det onormala blir normalt är det skönt att se att ni håller ihop som familj.
Styrka och mod inför begravningen är vad jag önskar er.

Carola sa...

Tack Martin, jag är så glad att du och familjen kom och yogade med mig igår! Jag måste säga att ni är helt fantastiska och du/ni var jätte duktiga! Och som jag sa så handlar det ju minst av allt om prestation och att skratta är ok :)

Ni är i mina tankar, ta hand om varandra! Ser framemot nästa pass!
Stor kram till er alla!

Anonym sa...

Ovanligt att männ är på yoga, det har jag aldrig sett. Och jag hade banne mig velat vara en fluga och se hur det hade gått till.. LOL

Du verkar lite piggare, och det är bra att ni kunnat skratta lite.. Det är nyttigt. Kram Viva la nina

Helena sa...

Vilken styrka Martin. Jag blir varm i hela kroppen.

Anonym sa...

Jag blev glad när jag läste detta.

Precis som du så tror jag att fantasierna om något är värre, eller i alla fall helt annorlunda, än verkligheten. Det innebär inte att verkligheten är enkel men som sagt annorlunda än man kunnat föreställa sig.

Lycka till med att hitta er väg genom verkligheten!
Kram pernilla

Unknown sa...

@Sandra: När det är en gammal människa som har dött "av hög ålder" (som man säger), så är det ju inte alls ovanligt att begravningen blir en ganska trevlig tillställning där man får tillfälle att träffas och minnas personen i fråga. Både min farmors och min mormors begravning var såna tillställningar där jag fick höra mer eller mindre avlägsna bekanta berätta historier om när farmor/mormor var unga.

Cina sa...

Åh, Martin! Jag har läst och känner så med er!
Yoga är bra. Bra för många saker, jag älskar yoga.
Sen håller jag också med Fia, du är smidigare!

Perlamarela sa...

Fajtas på med demonerna du och engagera din hjärna i så mycket annat du kan när det känns jobbigt!

För att engagera dig nu i något annat än begravningen har jag här tänkt på din kloka citat "fantasier ofta är värre än verkligheten"
Det skulle bli en kanon t-shirt med den texten och ett tufft tryck!

Själv, hittar jag på allt möjligt som jag tycker är kul så att jag styr mina tankar åt bättre håll. T-shirtar har blivit en av mina hitter nu.

Jag skall fundera på något roligt tema till din slogan så vem vet, snart har fasching omvandlats till creative director:)

Jag såg någon som kommenterade om en god cheese cake, vill du ägna tankar åt ytterligare en sak får du gärna dela med dig receptet!

Sist men inte minst, världens varmaste kram på hela familjen. Ni klarar av det här tillsammans!

Victoria sa...

Hej Martin! Jag och två vänner, Elin (som också har skrivit till dig här på bloggen) och Emelie, är gamla kompisar till Linus. Vi vill gärna komma förbi lite senare idag för vi undrar ett par saker och känner att vi bara vill hälsa på. Hör av dig om ni har tid och är hemma. Kramar från Victoria, Elin och Emelie.

Åsa sa...

Hej Martin, jag har läst din blogg ända sen olyckan, jag har funderat på varför, jag läste den inte innan olyckan, vi känner inte varandra personligen, jag känner din familj till namnet men skulle aldrig känna igen er ute på "bygden".

Jag har många gånger försökt lämna en kommentar men vad jag än skriver så blir det fel, jag hoppas innerligt att du och din familj inte tar illa upp av min kommentar. Någonstans är det bättre att säga något dumt än ingenting alls...

Jag är en av många som fick samtal den dagen med frågorna
"Har ... gått hemifrån ännu.. "
"Vet du var .... är"
"Jag sitter på tåget och det tutade och stannade, det är väl inte... som är skadad"

Jag hade hört helikoptern surra innan samtalen ramlade in men inte funderat på att det skulle hända något sådant här men när jag öppnar balkongdörren förstår jag vad som har hänt....

Jag tycker det är oartigt att tassa omkring på din sida utan att lämna någon kommentar så det är anledningen till att jag nu lämnar en sådan...

Jag läser inte hos dig för att gotta mig i er olycka utan för att du skriver som du gör... Det är bra helt enkelt, tyvärr är handlingen inte lika kul...

Det jag läser är en enormt stark familj som älskar varandra villkorslöst och klarar av svårigheter tillsammans och det är helt fantastiskt.

Du och din familj verkar ha en enorm gåva att ta hand om varandra, vara med varandra och har många släktingar och vänner som stöttar er. Det är få förunnat.

Sköt om er och ta väl hand om varandra i framtiden!

Fasching sa...

Victoria, idag funkar inte så bra, kan ni i helgen istället?

Anette sa...

Du KAN inte vara stelare än jag! Vi ska ta och ha en tävling om det, du och jag, vid lämpligt tillfälle.

Zäta sa...

Underbart att se att du har humorn i behåll.

anette sa...

DU är härligt god Martin!!
Samma humor jag mött många år på Parkeringen eller vid sammankomster på Aprikosen !!!
Anette