14 november, 2007

Hej då Macken!


Ute och reser igen. Denna gång till världsstaden Borås! Inga Pelle Jansson eller svindyra viner den här gången, men en inplastad SJ-macka blev det i alla fall. Och en usel pokersession på hotellrummet.

Och ett kulturellt besök till Seglora kyrka efter jobbmötet! Inte den på Skansen, utan originalet några mil utanför Borås. Eller originalet och originalet... Seglora kyrka på Skansen är naturligtvis i original men såldes för 1000 kr, för övrigt vad min pokersession kostade, packades ihop och skickades från Seglora till Skansen i maj 1918 när Seglora byggde sin nya kyrka. Nya kyrkan är byggd i sten och med nygotisk arkitektur. Altartavlan målades av Borås-konstnären John Hedeaus och föreställer...ZZZZZZZZZZZzzzzzzzzzz.

Hursomhelst, mina farföräldrar är begravda där och när jag ändå hade vägarna förbi osv.

Resan dit var rätt komisk. I Svaneholm (strax utanför Viskafors ni vet) stannade jag på en mack för att köpa en blomma eller nåt. Men nu är det här inte Stockholm, utan Västergötland, där man spelade in Macken med Galenskaparna. Mackföreståndaren, som faktiskt inte var helt olik han i Macken, glodde på mig som om jag var totalt galen. Ungefär som om jag hade gått in på ett Apotek och frågat efter falukorv. Blommor? Nej, han hade inga blommor. En vevaxel kanske, men inga blommor. Sen följde han mig misstänksamt med blicken ända tills jag hade satt mig i bilen och åkt därifrån.

Efter det körde jag givetvis vilse och stannade vid en närlivsbutik för att fråga efter vägen. Ägaren var en mörkhyad man som definitivt inte var född i Västergötland och som pratade väldigt knagglig svenska. Men han visste var kyrkan låg och när jag gick så sa han på klockren västgötska, och exakt precis som i Macken: "Haj du, haj du!"

Västergötland rules! Jag log hela vägen till Seglora.

1 kommentar:

Articuno sa...

Haha, jag har också varit i Borås alldeles nyss. Kom hem i går. Men jag tog mig aldrig så långt som till Seglora kyrka. Jag promenerade bara Allégatan fram och tillbaka mellan hotellet och högskolan.