19 september, 2007

Korvarnas konung


Är det fler än jag som irriterat sig på att det inte går att få tag på vanlig hederlig varmkorv i butiker? Gå till vilket Sibyllagatukök som helst och beställ en varmkorv, och du får en utsökt korv med underbar smak, perfekt sälta och alldeles lagom krispigt skinn som liksom poppar till när man tar en tugga. Gå sen och köp varenda korvtyp på hela ICA och bli besviken, ingen är ens i närheten. Mjöliga, mesiga, hopplösa korvar allihop. Det närmaste jag har kommit är Bullens pilsnerkorv som är helt ok, men ändå ett par tre divisioner under Sibyllas kanonkorvar.

Men så plötsligt dök det upp en korvarnas Rolls-Royce på hyllorna i ICA-butiken. En Sibylla burk med fyra stora korvar, dyra som bara fan. Luttrad efter alla tester av hopplösa imitationer inhandlade jag ett stycke Sibylla-burk och värmde med darriga händer de stora ståtliga korvarna som låg där i sitt spad. Jag visste redan här att jag skulle bli asbesviken, men inte då! Alldeles fantastiskt ultraunderbara korvar! Nästan bättre än originalen i gatuköken! Den stora frågan är hur marknadsnissarna har lyckats att undgå denna säljsuccé så länge? Sibylla grundades 1932 och det tog alltså 75 år innan någon kom på att de kanske skulle kränga korvarna till vanliga dödliga också?

Men den som väntar på nåt gott liksom. Hade det funnits en bild på burken på internet nånstans så hade jag lagt upp den. Till skillnad från en annan bloggare i min närhet (som för övrigt också är intresserad av korvar, fast en annan typ av korvar kan man säga) så kan jag lägga upp bilder, bara jag får tag på dom. Hör av er om ni hittar en bild på världens i särklass godaste korv.

Inga kommentarer: