03 februari, 2011

Torsdag

Idag gav jag fan i jobbet och åkte till Globen istället. Där träffade jag på denne man, Mathias Dahlgren. Han är nästan lika stor som Globen och min absoluta idol. Världens bästa kock. Vad nära jag står va?



Årets Kock 2011 blev Tomas Diederichsen men det var inte det viktiga. Det viktiga var alla goda smakprov som serverades. En ostbricka till exempel. Med en makalös tomatchutney som jag fick receptet på och som nu ingår i min digra arsenal av lysande anrättningar.



Smetana var för övrigt temat bland utställarna, eftersom Arla hade bestämt att det skulle puffas för denna deras nyhet. Kompaktare än Creme Fraiche och inte lika syrlig. Perfekt på en Pelle Jansson, eller en sån här.



Och kolla den här efterrätten! Komponerad av Roy Fares, Årets Konditor 2010. Desserten är baserad på rödbeta, vilket låter hur äckligt som helst men kokar man den i rosenvatten innan så blir det himmelskt.



Bra dag således. Imorgon ska jag koka mandelpotatissoppa.

7 kommentarer:

Cilia sa...

Mmm så god maten ser ut. Hade också kunnat hoppa över maten för en sån god saks skull.

Charliesprak sa...

Smetena är ljuvligt! Ursprungligen från Ryssland tror jag.Sedemera har Finland tagit över det, för att lättare länka över det till oss i Svedala. Finska motsvarigheten till Arla - Valio, lanserade det runt 1995 i Sverige. Tog bara 15 år för oss att upptäcka. Bättre sent än aldrig, Ljuvligt gott, särskilt till saltgurka o honung,

Perlamarela sa...

Vad avis jag är nu, fy på mig:).
Finns den där smetena att få tag på i Sverige?

Fasching sa...

Sicily: den var utmärkt! Inte riktigt som the passage roasted duck, men nästan.

Charliesprak: "Ointresserad av matlagning" säger du? Ich don't think so. Du verkar ju veta mer om Smetana än årets kockar! Välkommen!

Pretamarelo: Inom kort men inte riktigt än tydligen, åtminstone inte om man bor i Täby Kyrkby. Min lokala ica-handlare såg ut som ett frågetecken när jag frågade. Men ica är ju ingen gourmet-kedja direkt.

Ewa sa...

Åh gud så gott. Nu blev jag hungrig. Ut i köket o fixa fetaostfyllda biffar

Anonym sa...

Jag skall prata med hustrun om dina matvanor. Det lutar åt obligatorisk övervakad vägning varje vecka och straffrundor om du gått upp även om det bara är 1 g.
Farfar

Cilia sa...

Jag skriver ju som jag har förstånd till. Jag menade förstås att hoppa över jobbet för matens skull.
Roasted duck på The Passage var en riktig höjdare faktiskt.-