01 mars, 2008

Finland, Finland, Finland...

...the country where I want to be,
eating breakfast or dinner, or snack lunch in the hall... osv

Var på snabbvisit i Finland och kunde konstatera ett par bra saker:

1. Vinbaren på Helsingfors flygplats är suverän. Toppviner serverade i 4cl portioner till riktigt humana priser. Vad sägs om en Ch Gilette, Sauternes, från 1947 för 15 euro? Vintage Port från 1884 för 40 euro. Chambertain -61 för 13 euro!! Varje vecka serverar de 3-4 viner från boken "The 1000 best wines ever made". Man måste älska ett sånt ställe.

2. Utropen på flygplatsen. När de ropar ut på svenska säger dom inte "Hallå, hallå" eller "Får jag be om er uppmärksamet" eller nåt i den stilen. De säger "Givakt!" För en gammal kavallerist som jag innebär det fullständig och omedelbar uppmärksamhet! Jag missade ingenting de ropade ut i högtalarna under de två timmar jag var där.

3. Bankomaterna heter Otto. Kort, koncist och lätt att komma ihåg. Otto.

Finland är mitt nya favvoland.

1 kommentar:

Anonym sa...

De har ju börjat få poäng i schlagerfestivalen också! / B.B