09 juni, 2009

Vinovativa

I veckan fick jag ett tips på en bra vinimportör och åkte till bolaget i Täby Centrum för att handla på mig lite viner från Vinovativa, en relativt nystartad firma med fokus på de lite mindre producenterna. Jag fick tag i tre av deras viner:

- Renato Rattis Dolcetta d'Alba, "Colombé", 2008 (99 spänn för en Renato Ratti!)
- Höghöjdsvinet Tapiz Resereva Malbec (Mendoza), 2006
- Morone Vino Nobile di Montepuciano, 2005

Supernyfiken på alla tre.

Men det tog tid att hitta dom. Bolaget ställer vinerna på hyllorna i någon slags fyllighets och pris-ordning som jag inte begriper. Så det blev till att ställa sig i Info-kön, och lyssna på följande konversation:

Tant: Jo, jag undrar om ni kan rekommendera något bra rött kartongvin.
Info: Mmm, vad ska du ha det till?
Tant: Till mat.
Info: Jo, men vilken typ?
Tant: Eller inte bara till mat förresten utan även lite före och efter liksom. Ett allroundvin.

Men snälla rara lilla tantjävel! Ta vilken kartong som helst! De är precis lika dåliga allihop, och behöver du fråga vilket kartongvin som passar bäst till "mat" så känner du ändå ingen skillnad på sorterna. Sa jag. Nästan.

Nåväl, återkommer med recension av Vinovativa vinerna.

1 kommentar:

Ulrik sa...

Måste då förmedla min konversation jag hörde på bolaget häromdagen:
"Synd det är så dyrt, för det är så jävla gott"

jag vände mig så klart om för att se vad det goda vinet bestod av.

Chill Out Shiraz - BiB.

Funderade på att skänka en flaska för att få dem att upptäcka vad vin kan smaka. Men med tanke på deras ålder hade det nog uppfattats något gubbsjukt.