03 juni, 2009

Beef Wellington


Ända sedan det första avsnittet av Hells Kitchen har jag undrat vad en Beef Wellington är. Efter tre säsonger så har jag äntligen fått tummen ur och googlat reda på det.

En Beef Wellington är en oxfilé insmörjd i gåslever (eller inrullad i Parma-skinka om Gordon får bestämma, och det får han ju) täckt med duxelles och inbakad i smördeg och JÄVLAR vad gott det låter!

Visserligen misstänkt lik min soon to be very famous Inbakad Fläskfilé, med min soon to be very worshipped Portvinssås. Men Wellington var nog först ändå.

Så i helgen, efter att jag tvättat tummen, blir det Beef Wellington. Och frugan ska tvingas leka Gordon Ramsey, och skrika och svära under hela tillagningsproceduren, men till slut tvingas erkänna att det var den bästa Beef Wellington "han" någonsin smakat.

Och jag ba: "Yes Chef!"

1 kommentar:

Tysken från Lund sa...

Har givetvis redan testat detta. Hade länken på Youtube i min iPod Touch, där Gordon himself i ett 2-minuters videoclip förfärdigar denna skapelse, "done". Måste nog erkänna att jag fick köra clipet 25 ggr innan jag förstod det hela. När "limpan" kom ut ur ugnen, så kunde jag konstatera att det förmodligen hade behövts ytterligare minst 25 visningar för att nå önskat resultat. Men vafan, vinet till smakade utmärkt och med dämpad belysning och endast några få stearinljus tända (+ en stadig fördrink) så måste jag säga att det var värt 5 timmar i köket....