11 juni, 2009

Den blomstertid nu kommer



Skolavslutning på fredag med efterföljande kaos på byn hela natten lång. Och med två tonårstjejer ute på stan känns det sådär lagom bekvämt. Så det blir till att kvittera ut en nattvandrarjacka och ge sig ut i verkligheten i helgen.

Lite knepigt läge.

Å ena sidan: Va fan, låt dom festa lite. Det är ju trots allt sommarlov, och mellandottern går ju ut nian och allt. Och man dör ju inte av att råka svälja en klunk cider (mot sin vilja). Kan de inte få vara lite vuxna, åtminstone en kväll?

Å andra sidan: Jag vet vad jag gjorde på de underbara sommarloven när jag var 15-18. Jag vet till och med vad min fru sysslade med i övre tonåren, för då var vi ihop. Alltså: Lås in dom jävlarna! Boja dom vid elementet i källaren tills skolan börjar igen.

Så natten till lördag balanserar jag mig fram mellan de här två alternativen. Nervöst nynnande på Lill Lindfors version av Peps Perssons "Rus" från IQ-reklamen.

2 kommentarer:

Ulrik sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Ulrik sa...

Har de gått ut 9:an ska de väl inte gå i skolan mer, om de brås på sin far.

Låsa fast? Du bor väl ändå i Täby och inte Amstetten?