16 april, 2012

Konst och kultur

Först och främst vill min prostata tacka så mycket för de bidrag ni skänkte förra året och de bidrag ni skänkt så här långt i vår nya insamling mot prostatacancer. Tacket riktar sig speciellt till signaturen "XXX" som var den ende av de över trehundra bidragsgivarna som kom ihåg att jag i ett svagt ögonblick förra året utlovade ett personligt tack från min prostata om vi passerade någon slags gräns för insamlingen, vilket vi ju gjorde.

Vilka gränser man passerar när man beslutar sig för att publicera bilder på sin prostata på internet vet jag inte riktigt, men gränser har aldrig varit min grej, så varsågoda.


Tack kära bidragsgivare!

Vad gäller själva insamlingen var det ju kul att se att Mikkemannen äntligen vaknat upp ur snusångorna och bidragit till sin egen insamling! Och att min dotter har lämnat ett bidrag. Tyvärr har hon inte bara ärvt min generositet utan även en del av mitt intellekt och skickade således pengarna till fel insamling.



Tack ändå Malin, och tack Viktoria Ekberg, Patrik Ekelund, Lisbeth K (igen), Gun S (igen) och Hans 'Tanten' Karlsson. (Hoppas det där är den Hans Karlsson jag tänker på, annars har vi en bidragsgivare mindre nästa år.)

Och den där prostatan är det naturligtvis inte jag som har ritat. Det förstår alla som någon gång spelat Draw Something mot mig. Det är istället den här killen och det är också han som gjort min nya Lagavulin-inspirerade bloggheader där uppe och som ju blev alldeles ohyggligt snygg, eller hur? Visst ger den en lite aristokratisk känsla på något vis?

- "Det här är ingen dussinblogg" säger headern.
- "Jag speglar på ett utmärkt sätt kvaliteten på texter och övrigt innehåll på den här bloggen", säger den. Typ.

Tack Sammy!

Helgen har jag bland annat spenderat med den här mannen.



Han heter Anders och bor som ni ser i Eskilstuna. Anders har skapat ölen Anders dubbel-IPA som är den godaste öl som finns. Jag har de senaste åren provat en hel drös öl, men ingen har slagit den här än. Inte ens killarna på Brewdog, även om de kommit väldigt nära.

Anders dubbel-IPA är faktiskt värd en egen resa till Eskilstuna. Det vet jag, för jag åkte tåg dit i fredags, gick i spöregn hela vägen till Eskilstuna Ölkultur, provade nästan alla deras öl och åkte sedan hem igen. Och det var det värt.


Ölplankan på Eskilstuna Ölkultur.

En annan sak som är värt att göra är att gå på whiskyprovning med twittrarna emfilus och ak_andersson. Det gjorde jag nämligen i torsdags och det var alldeles fantastiskt trevligt. Så trevligt att jag jag inte ens brydde mig om att jag blandade ihop en japansk single malt med Famous Grouse under själva provningen.

Så det kan jag verkligen rekommendera. Kolla upp Ölbaronernas hemsida och boka in en whiskyprovning. Hör sedan av er till emfilus och ak_andersson, så följer de säkert med.

En sak jag däremot inte kan rekommendera är den här grappan.



Själva grappan är en mycket ljuvlig och ekad historia, men flaskhalsen är lite lång och man riskerar därför att välta väldigt många vinglas om man håller den i handen och samtidigt vänder sig om lite oförsiktigt. Det gjorde jag i lördags, på restaurang DOC av alla ställen. Nu välte jag väl bara en sex-sju glas sådär, men det lät som om vi hade lyft hela bordet och slängt ut det på trottoaren, genom fönstret. Tack och lov var det bara ett glas som gick sönder och det betalar jag ju enkelt tillbaka genom att skala jordärtskockor där en gång i veckan fram till sommaren 2013.

Sedan hann jag nog inte med så mycket mer i helgen.

I övrigt förbereder jag mig mentalt för Linus födelsedag på onsdag, en dag som för bara tre år sedan var en väldigt bra dag, men som inte fick vara det längre. Men det är en annan och mycket sorgligare historia.

Inga kommentarer: