25 juli, 2009

Ett förvirrat inlägg om vin

Jag skrev ett elakt inlägg om svenska folkets vinvanor för ett tag sedan och tipsade sedan om viner som jag tycker att man (eller egentligen Ulrika Good) borde dricka istället. Och jag fick massor med synpunkter, kul!

Sedan började jag, i min iver att inte framstå som någon vinsnobb, att fila på ett låångt inlägg om att det inte är något fel på själva boxen som sådan, eller på de som dricker boxvin, för det är ju klart att det finns goda boxviner, smaken är som baken osv, osv.

När jag kommit halvvägs, via utlägg om varför skruvkorkar är bättre än naturkorkar, att förpackningen inte påverkar vinets kvalitet, funderingar kring producenter/konsumenter, utbud/efterfrågan så insåg jag (det som mattsson irriterande nog redan konstaterat) att jag ju visst är en sån där enerverande vinsnobb som sitter och orerar om sydsluttningar och olika uppbindningstekniker av vinrankor för alla som (inte) vill höra. Så med denna nya insikt (och blossande kinder) gav jag fan i det.

Det jag ville ha sagt var, att oavsett vad självutnämnda vinsnobbar tycker så:

- Om ett vin är gott så är det naturligtvis gott, oavsett förpackning, "kvalitet", eller pris. Är det gott så köp det.

MEN

Prova gärna andra sorter, kanske lite dyrare. Och hittar du en favorit, prova ett ännu lite dyrare vin av samma typ, för du kommer antagligen inte att bli besviken. Som exempel, upptäcker man att man gillar Trimbach Riesling, spara ihop till en Trimbach Riesling Cuvée Frédricé Emile och upplev vin-nirvana. Det enda du riskerar är att hamna i vinprovarträsket, men man överlever det också.

Sist tipsar jag, som den vinsnobb jag uppenbarligen är, om Pierre Sparr Pinot Blanc Réserve. Inte dyrt, inget kanonvin, inget speciellt. Men definitivt det bästa vinet till duggregn och blöt uteplats.

1 kommentar:

Den hemska tvillingen sa...

Tack, nu kan man börja andas igen :-)
Måtte vara jätteroligt att kunna så där mycket om vin, det är ju skoj att kunna saker, men jag är glad att andra kan och kan berätta för mig som i det här fallet lever i viss okunskap.
Så tappar jag väl upp ett glas ur boxen medan jag gör inköpslistan på tänkbara viner i flaska.