02 februari, 2008

På TV ikväll


Harry Potter, Parkinson, finalen i West End Star, Göta Kanal 2 eller Bingolotto. Jag spyr.
Antingen börjar jag bli gammal eller så var TV-utbudet bättre förr. Eller så behöver jag fler kanaler. Eller allt ovanstående.

Så jag ägnade kvällen åt att göra den här såsen istället (Tre kockmössor i Såsboken=jätteavancerad sås)

Daniel Saint-sås

Fräs en hackad gul lök i smör och häll upp ett rejält glas Amarone till kocken. Tillsätt det kryddgröna (1 tsk var av persilja, körvel, dragon och gräslök) samt 1 msk tomatpuré. Häll i 2 dl köttbuljong och 1 dl vitt torrt vin och koka upp. I med 3 dl vispgrädde och koka i 15 minuter. Klicka i 3 msk beurre manié och koka ytterligare några minuter och smaka av med salt o peppar. Rör ned 1 dl hackad gurka och koka upp. Montera i 2 msk osaltat smör och rör så att såsen blir blank. Servera såsen till fläskfilé späckad med mozzarella, pecorino och soltorkade tomater. Till det en potatispuré med alldeles för mycket vispgrädde.

Frugan åt tills hon storknade och nu ligger hon i soffan som en svullen liten säl och tittar lystet åt mitt håll. Lite vin på det här så är det en helkväll.

2 kommentarer:

en av tre flickor sa...

Haha! Jag har 17 kanaler tra-la-la-la-laaaa ... och ingen visar något drägligt och sås har jag inte heller.
Och ingen fru.
Men lite vin.
Så det blir nog en helkväll.

Anonym sa...

Koka sås så att frugan blir en lysten säl. Jag är impad.