22 november, 2011

Om en korsning

Det här skulle egentligen handla om restaurang Esperanto och deras avsmakningsmeny, men det råkade bli ett inlägg om en gatukorsning istället. Det var ju lite märkligt.

Esperanto ligger nämligen i korsningen Karlavägen-Kungstensgatan, och den korsningen har på något övernaturligt sätt blivit väldigt viktig för mig. Personlig till och med, min alldeles egna lilla korsning liksom. För tre år sedan visste jag inte ens var den låg men nu verkar hela mitt liv kretsa kring det där området. Till viss mån beror det på att det ligger ett antal restauranger där som jag gillar. Bon-Bon, Råkultur och Esperanto till exempel.

Bara 100 meter därifrån, strax före Humlegården, har min terapeut Louise sin mottagning Prästbyrån, där jag satt en dag i veckan i ett och ett halvt år och försökte bli hel igen efter en katastrof. Då fanns det knappast några drömmar om praoplatser i restaurangkök, då fanns det inga drömmar alls.

Och i kyrkan som ligger på höjden har jag tänt oräkneliga ljus och tänkt på Linus, före eller efter samtalen med Louise. Så den där korsningen har varit något slags epicentrum för min sorg.

Men i samma fastighet som Prästbyrån, ligger också Restaurang Divino. Divino är Stockholms bästa och mest exklusiva italienska restaurang och som, kan jag nu avslöja, nyligen fått en ingenjör i sina bästa år som praktikant i köket. Detta tack vare väldigt schyssta polare som äger stället och som ger mig chansen att uppfylla en dröm. Bara det är ju helt overkligt.

Märkligt sammanträffande faktiskt. Där sitter jag alltså hos Louise och har gett upp hoppet om allt, högst ovetandes om att mina kompisar om några månader ska köpa en restaurang 15 meter därifrån som inte helt osannolikt nu kan förändra mitt liv.

Och som om inte det var nog, och här är det dags att sätta på sig foliehattarna, så hände följande en dag i somras, i denna korsning:

Jag står utanför Divino och väntar på min kompis Axel från Helsingborg, han som provar grappa i skoaffärer ni vet. Då kommer min dotter traskandes. Och med tanke på att hon, liksom jag, bor i Täby så var ju det lite överraskande. Fem minuter senare kommer min fru, som är på väg till Louise. Helt ovetandes om att både jag och dottern står där.

Strax efteråt kommer Axel, vilket ju var mindre överraskande eftersom vi stämt träff just där. Men slutligen kommer så hela Linus klass, med lärare och allt, och promenerar förbi. Så något övernaturligt pågår definitivt i korsningen Karlavägen-Kungstensgatan.

Foliehatt av.

Nästa inlägg kan handla om Esperantos avsmakningsmeny. Ha det bra så länge.

9 kommentarer:

Dehäreja sa...

Lite läskigt faktiskt...:o

Varm kram från mostra di ♥

Anonym sa...

Din korsning helt enkelt. Häftigt! Du får lämna in förslag om namnändring, Faschings corner kanske?
Tycker hon i Bryssel

Livet just nu sa...

Så himla coolt! Ja, alltihop. :-)

kapten filosof Haddock sa...

Det är ett curry-kors. Ta med slagrutan nästa gång.

Märkligt ibland hur slumpen kan te sig!!

Free your ass and your mind will follow!

Gina sa...

Vad konstigt! Har själv varit med om de konstigaste mötena på de märkligaste platserna. Lite spooky!

Kajsa sa...

Jag ryser, njut av din upplevelse, och du kommer säkert vara med om fler sådana. Det verkar som du är en sådan person som är i nuet, och är medveten om det som sker omkring dig, härligt! Ha en skön helg, själv rullar jag mig i lite ångest, eftersom äldsta dottern reser ut på sin andra långresa, men jag är självklart glad för hennes skull! Jo, en sak till kul att du "prya". :) /kajsa

Fasching sa...

Kajsa: Precis så är det, och det är så självklart nu. Varför gör inte alla det? Hälsa sonen förresten, vi har samma födelsedag han och jag såg jag. Han och jag och Zlatan.

Kajsa sa...

Födelsedagar! Häftigt! Du, sonen och Zlatan,ni är inte ensamma denna dag..mitt första möte med blogg världen är med just en kvinna som delar eran dag, och hon är precis lika bra som ni och Zlatan, fast egentligen e ni nog fasiken så mycket bättre än va Zlatan är..om jag nu får säga så ;) med risk för kritik :)Nu går jag vidare lite,,och funderar.. Kanske inte alla är där för att alla inte har känt riktigt på hur det verkligen är att vara i just nuet, det är något som är så svårt, men verkar så enkelt,och så självklart..Jag övar varje dag, med hopp om att övning ger färdighet./ Kajsa

Ingelas blogg sa...

Häftig korsning!

Din korsning, Fasching Corner är ett ypperligt namn , tycker jag.

Märklig upplevelse du har varit med om, men ändå liksom så himla rätt på något vis.