03 juni, 2008

Knepiga händer

Mellanpar har jag extremt svårt att spela. När jag inte träffar vill säga. Jag höjer före floppen först in, alternativt synar en höjning om höjaren har en tillräcklig stack, allt enligt skolboken. Men sedan då? Floppen kommer med ett eller två överpar och ofta, ofta när jag CB:ar så får jag en syn eller en raise. Hur fan gör man??




Den här handen var jag skitsur för att torska ända tills jag tittade på handhistoriken. Jag var (nästan) värd den 5-outaren på rivern.




Det kändes väldigt fel att lägga AQ off redan preflop, men vad gör man med en raise på 10(!) BB. Bra eller anus? (Bra visade det sig, men är det så bra egentligen?)




Rätt med en CRAI här, generellt sett? Eller kan man lägga ett överpar? Han var ganska lös, så det kändes inte som om han nödvändigtvis satt på ett högre par.




Enda flytet ikväll var väl att jag inte var med i den här handen.

2 kommentarer:

David sa...

Höj mer preflop med 99. Jag skulle nog göra det 2$. Mot en shortstack på den turnen är det iofs inte superdefinitivt vad som är bäst, men jag pushar. Han kan ha floatat floppen med en massa stegdrag, färgdrag eller överkort, vilket väger upp för de gånger han har en 8a eller en 10a.

86 pushar jag turn. Du har tvåpar på en dragig bräda och det finns många dåliga riverkort. Han är rätt short, och folk gör mysko grejer (som hans spel av den handen tydligt visar). Bra spelat på floppen och turnbettet är bra också.

AQ är inte bra. Han har knappen och har inte ett fullt inköp framför sig. Jag pushar där 100% av gångerna. Du har tur att han har AK den här gången, men AQ är för stark för att lägga där. Du har lätt 40% equity mot hans syn-range också.

TT är superbra spelad. Helt perfekt! Du kan förvisso stacka av preflop mot vissa, men synen pre och crai är fine också. I regel kommer vi inte släppa knekt eller damhöga floppar heller.

Alla i den där AA,QQ,KK-handen spelade sina händer dåligt (förutom kanske devils om bordet är superaggro). Fjantraises hit och dit .. Gah! :)

Du verkar ha ett rätt bra grundspel att bygga på, när läckor väl blir tätade. Det här ska nog gå riktigt bra tids nog.

Mvh David

Anonym sa...

Jag håller inte med. Ta AQ handen. En push där får i princip bara syn av händer du ligger risigt till mot. Han har bara lagt in 3 av sina 20 dollar. Han behöver syna 17 för att vinna 40, inte lysande odds. Han synar en push med AA, KK, QQ, JJ, TT, AK, och kanske AQ. Mot den rangen har du 35% euity. Det räcker inte.