18 juli, 2008

En annan grej jag funderade på

Visst är det irriterande med folk som inte kan avsluta ett telefonsamtal på ett korrekt sätt?

Ett korrekt sätt att avsluta ett telefonsamtal låter ungefär så här:

Jag: Ja men då så, då säger vi det, jag hämtar dig klockan åtta.
Du: Jättebra.
Jag: Då ses vi då.
Du: Jajemen, ha det bra.
Jag: Du med. Hej.
Du: Hej.

Båda parter gör sig liksom i lugn och ro redo att säga hej då och samtalet avslutas harmoniskt och fint. Och korrekt.

Men en kvinna i min närmaste omgivning har missat det där helt. Ett avslut med henne på telefon går ungefär så här:

Jag: Ja men då så, då säger vi det, jag hämtar dig klockan åtta.
Hon: Hej då!
Jag: !?!

Otroligt frustrerande. Det där kan ju paja en hel kväll!

Och då har jag inte ens nämnt amerikaner. De säger inte ens hej då. De bara lägger på! Och hur båda samtidigt kan veta när det är dags att lägga på begriper jag inte.

Men på något sätt vet dom tydligen det. Amerikanerna.

Inga kommentarer: