11 februari, 2008

En bra vinhelg

I lördags var jag på middag hos farsan som är vin-freak precis som jag. Dessutom använder han sig av principen att spara alla toppviner till de gäster som han tror uppskattar dom mest. Och den gästlistan har jag lyckats kvala in på!


Drouhin's Chassagne-Montrachet 2004 var precis så bra som jag hade hoppats. Vit Bourgogne måste vara en av världens fem godaste smaker, alla kategorier. Ek, krita, citrus och smör i en helt perfekt blandning!


Penfold's Bin 707 är nog Penfold's (och Australiens) bästa röda vin efter Grange (som jag aldrig har smakat). Inte så syltig och söt som många australiensiska viner utan mer Bordeauxig, fast med den där lilla minttonen. Mmmmmm.


Till efterrätten drack vi Dow's flaggskepp, Quinta do Bomfim från 1990. För god för att beskriva.

För att säkerställa huvudvärken dagen efter provade vi också igenom hans rom-samling, men det är en annan historia.

Slutligen ett tips från kocken: Plocka en Karl-Johan svamp. Skiva foten på längden. Stek i smör. Servera med Parma-skinka och några blad basilika, och du har just skapat den ultimata förrätten. Inte lika bra som en Pelle Jansson förstås, men på en solklar andraplats.

Inga kommentarer: